Szájhigiénia okozta betegségek

dentalhygiene

A rendszeres és megfelelõ szájápolás mindig nagyon fontos, de nem csak azért, hogy fogaink épségét megõrizzük, hanem azért is, hogy a komolyabb betegségeket megelõzzük. A téli idõszakban szervezetünk gyengébb, ilyenkor fontos a fokozott figyelem. Vajon milyen betegségeket okozhat a fogszuvasodás? Az alábbiakban errõl írunk.

dental-hygiene
Fontos a megfelelõ ápolás!

Szívbetegség

A szájhigiénia és a szívbetegség kialakulása között bizony nem elhanyagolható a kapcsolat. Ennek hátterében valószínûleg az ínygyulladásért felelõs baktérium áll, ugyanaz, ami a szívbetegséget is okozza. Egy 2013-as tanulmány szerint fogaink elvesztése hozzájárul egy bizonyos enzim szintjének megemelkedéséhez, ez pedig gyulladásokat idézhet elõ. Ami még ennél is rosszabb, hogy az artériafalakat is megkeményítheti.

Tüdõgyulladás

Itt azok lehetnek veszélyben, akik éjszakára is bent hagyják a mûfogsorukat, így utat engedve a baktériumok elszaporodásának.  Ennek következtében megnõ a tüdõgyulladás kialakulásának valószínûsége, amely idõskorban veszélyes.

Hasnyálmirigy rák

2006-ban jelent meg egy felmérés arról, miszerint a fogínybetegségtõl szenvedõknél 62%-kal nagyobb eséllyel alakul ki a hasnyálmirigy rák, mint az egészséges embereknél.  A fogmosáskor, evéskor jelentkezõ fogínyvérzés a gyulladás elsõ jele. Ha nem kezeljük idõben, a gyulladás hosszabb ideig elhúzódhat. Ez elõsegíti a nitrozamin termelõdését szervezetünkben, amely pedig rákkeltõ anyag.

Terhességi mérgezés

A várandós kismamák fogazatának egészsége  kulcsfontosságú, ugyanis az egészségtelen szájüreg, fogíny esetében nagyobb valószínûséggel alakulhat ki a terhességi mérgezés, ami veszélyes a magzatra nézve.

Alzheimer-kór

A Közép-Lancashire-i Egyetem idõskori elbutulástól szenvedõ, elhunyt betegeket vizsgált. A 2013-ban publikált tanulmányban megállapították, hogy a betegek agymintáiban magas volt a gingivalis nevû baktérium szintje, ami közvetlenül az ínygyulladásért felelõs. Ezek a baktériumok olykor bekerülhetnek a véráramba, ha a fogazat elhanyagolt, gyulladt. A véráramon keresztül szervezetünk bármely részére eljuthatnak, ami az agy esetében igencsak veszélyes, hiszen elpusztíthatják az idegsejteket, ami pedig emlékezet kieséshez vezet.

Depreszió

Tavaly, 2014-ben az ausztrál Deakin Egyetemrõl került ki egy tanulmány, amelyben azt vizsgálták, hogy van-e összefüggés az egészségtelen fogazat és a depresszió között. Az eredmény pedig igen meglepõ volt. Úgy vélték ugyanis, hogy a fogazat állapota a depresszió miatt romlik. Valójában azonban a rossz fogazat okolható a depresszió kialakulásáért. Számszerûsítve az elemzést azt mondhatjuk, hogy a tízezres mintából az emberek 61%-a szenvedett fogfájástól, vagy voltak szájüregi panaszai az elmúlt egy évben, 57,4%-a pedig úgy vélte, hogy fogazata rossz állapotban van.