A cukorbetegség és a fogínygyulladás

cukorbetegség

A cukorbetegség az egész szervezetre kihat, így a szájat is érinti. A megfelelõ szájhigiéniai szokások különösen fontosak a cukorbetegeknél, hiszen a nem megfelelõ vércukorszint miatt az átlagnál jóval nagyobb eséllyel alakulnak ki az orális egészségügyi problémák. Ez azért van, mert a diabétesz roncsolja a fehérvérsejteket, amelyek a szervezet legfõbb védelmét hivatottak szolgálni, így a szájban kialakuló bakteriális fertõzések megelõzését is. Hogy egészen pontosan miért alakul ki fogínygyulladás és mi a teendõ a fogorvosnál, azt a továbbiakban bõven kifejtjük.

diabétesz, cukorbetegség

Miért okoz a diabétesz fogínygyulladást?

Ahogy azt már fentebb írtuk, a cukorbetegség során a fehérvérsejtek állapota romlik és csökken, ez viszont koránt sem minden, amit a diabétesz tesz. A cukorbetegség egy másik szövõdménye a vérerek megvastagodása, ami jelentõsen lassítja a tápanyagok felszívódásának folyamatát és a salakanyagok kiürülését azokból a szövetekbõl, amelyek a szájban is jelen vannak. Emiatt a szervezet képtelen hatékonyan védekezni a fertõzések ellen. Mivel a fogágybetegségek bakteriális jellegûek, a cukorbetegeknél sokkal gyakrabban és súlyosabb formában fordul elõ a fogínygyulladás is.

Mindennapos fogápolási tippek

1. Minden étkezés után fogat kell mosni, és ezt sokkal szigorúbban kell venni, mint a nem cukorbeteg embereknek.
2. Legyen a fogkefe puha sörtéjû, arra viszont oda kell figyelni, hogy a túl puha sem egészséges, mert az nem olyan hatékony.
3. A kivehetõ fogsort napközben is érdemes kivenni, és eltisztítani.
4. A dohányzás az egyik legroncsolóbb dolog a fogainkra nézve. Ha a dohányzás mellett cukorbetegség is fenn áll, akkor minél hamarabb le kell tenni a cigarettát.
5. Legalább napi egyszer érdemes fogselymet is használni a plakk lerakódása ellen.
6. Évente kétszer el kell menni a fogorvoshoz, akkor is, ha nincsen panaszunk. A szakképzett szem mindig többet lát.

Amit a fogorvosnál kell tenni

A fogorvost minden fogászati beavatkozás elõtt tájékoztatni kell a cukorbetegségrõl, sõt érdemes még a fogászati látogatás elõtt a háziorvosnál kérni egy állapotfelmérést az egészségünkrõl, hogy minél pontosabb adatokkal tudjunk szolgálni a fogorvosnak. Ez azért is fontos, mert a kezelések elõtt sokszor antibiotikumot kell bevenni, szabályozzák az étkezést is és lehet, hogy az inzulin adagot is meg kell változtatni.

A cukorbetegeknek ezek miatt kockázatos lehet mindenféle felkészültség nélkül fogászati székbe ülniük, de még az elmondottak teljesítése mellett is érdemes a fogorvosnak megadni a cukorbetegséget kezelõ orvos elérhetõségét.

Ha a vércukorszint nem megfelelõen kontrollált, akkor a nem sürgõs fogászati beavatkozásokat inkább halasszuk el. Ha viszont fontos, például egy tályog van a szájüregben, azt mihamarabb orvosolni kell.

Fel kell készülni rá, hogy a gyógyulás folyamata a cukorbetegeknél tovább tart, ezért fontos, hogy türelmesek maradjunk. A fogorvos pontos utasításokat fog adni, amelyeket szigorúan be kell tartani.