Konzerváló fogászat

nfografika

A konzerváló fogászat a meglévõ fogak megmentésével, javításával foglalkozik. Feladatai közé tartozik a fájdalom csökkentése, rágóképesség visszaállítása, fogak esztétikájának javítása és a megelõzés. A következõ kezelések tartoznak a fogászat ezen ágába: fogkõ eltávolítás, fogtömés, barázdazárás, inlay/onlay, gyökérkezelés.

konzerváló fogaszat
Konzerváló fogászat

Fogkõeltávolítás

A fogkõtõl otthoni szájápolás útján nem lehet megszabadulni, szükséges hozzá egy ultrahangos készülék, mely rezgéseket bocsát ki, amik apró darabokra törik a fogkövet. Ezután ún. Aiflow technológiával felpolírozzák fogsorunkat, azaz szódabikarbónát, vizet és levegõt fújnak nagy nyomáson a fogakra. Ezzel az eljárással az egész fogfelületet meg lehet tisztítani, és közben a zománcot sem károsítja. A kezelés után nehezebben tapad meg újra a fogkõ a felszínen.

Korábban már írtunk a fájdalommentes fogkõeltávolításról, mely cikkben egy páciens szemszögébõl ismerhetjük meg a kezelést.

Fogtömések

A fogtömések fajtái az amalgám, esztétikus, inlay/onlay és a barázdazárás.

Töméskor a szuvas fogrészeket eltávolítják, majd ebbe a kitisztított lyukba tömik a formálható anyagot. A tömés lehet amalgám, ezt a fajtát manapság már le szokták cserélni fémes színe és magas higanytartalma miatt. Az esztétikus fogtömés az amalgámmal szemben illeszkedik a fog színéhez és nincs egészségkárosító hatása.

Ha nagyobb a foghiány, akkor fogbetétet lehet alkalmazni, ennek fajtái az inlay és az onlay. Ebben az esetben a fogtechnikus személyre szabottan elkészíti a betétet, és a fogorvos szilárd állapotban ragasztja fel azt.

A barázdazárás egy megelõzõ folyamat, melyet a hátsó fogakon alkalmaznak, hogy megelõzzék az õrlõfogak szuvasodását. Ennek érdekében a hátsó fogakra egy vékony tömésréteget helyeznek, mely elzárja a baktériumok útját.

Gyökérkezelés

Amikor a szuvas fogból bejutnak a baktériumok a fogbélbe gyulladást is okozva, akkor gyökérkezelést kell alkalmazni. Ekkor a fogorvos eltávolít mindent, ami a fogbélüregben található, az összes ideget, eret és kötõszövetet, és gyógyszeres ideiglenes tömõanyagot helyez be a helyére. Késõbb, amikor a gyulladás elmúlt, tartós fogtömésre cseréli ki.

Konzerváló fogászat színhelye - rendelõ
Fogkõeltávolítás, tömések, barázdazárás, inlay/onlay