A fogszuvasodás okai, tünetei, kezelése

fogszuvasodás kezelése

Fogszuvasodásnak azt a folyamatot nevezzük, melynek során fogaink kemény szövetei, a szájüreg kémiai közegének hatására erodálódnak. Mivel a folyamat egy ponton túl nem fordítható vissza, a kezelést minél elõbb szakértõ kezekre kell bízni, mielõtt a probléma súlyosabbá válik.

fogszuvasodás tünetei

Mi a fogszuvasodás?

A fogszuvasodás kezdeti stádiumában a fog legkülsõ rétege, a zománc károsodik legelõször. Ha a szuvasodás még nem ütötte át teljesen a fogzománcot, azaz nem alakult ki „lyuk”, és a zománc folytonos, összefüggõ felületet alkot, a folyamat még visszafordítható lehet.

A fogszuvasodás okai

A fogszuvasodás általában a nem kellõ alapossággal vagy nem kielégítõ gyakorisággal végzett fogmosás következményeképp alakul ki. A szájüregünkben étkezés után az el nem távolított ételmaradékok lepedéket képeznek, és olyan kémiai folyamatot indítanak el, amely során a fogzománcból kioldódnak az ásványi anyagok.

A fogszuvasodásra bizonyos páciensek hajlamosabbak másoknál. Az életkor, a táplálkozási és szájhigiéniás szokások, a nyál összetétele, a szociális és földrajzi környezet, valamint a fogak anatómiai felépítése mind-mind fontos tényezõk a fogszuvasodás kialakulásában.

A fogszuvasodás tünetei

A fogszuvasodást elõször leggyakrabban a tükörbe nézve vesszük észre – fogaink felületén sötét elváltozásként jelentkezik. Más esetekben a páciens a nyelvével érzékeli a felület egyenetlenségét, elõrehaladottabb esetekben pedig az üreget övezõ éles foganyag az elsõ figyelmeztetõ jel. Igen gyakran az elsõ tünet a hidegre való túlérzékenység. Bár ez nem csak a fogszuvasodás velejárója, ha egy fogunk hirtelen a többinél érzékenyebb lesz hideg hatására, mindenképpen kérjük ki fogorvosunk véleményét.

A fogszuvasodás kezelése

A kezdeti stádiumban fluoridos fogkrémek, zselék és alapos tisztítás hatására a folyamat megállítható és visszafordítható.

Ha a szuvasodás már üregképzõdéssel is jár, akkor a megoldás a szuvasodott foganyag eltávolítása, és az üreg lezárása tömõanyaggal. A tömõanyagok közül a tradicionális amalgám, valamint az újabb eljárásnak tekinthetõ esztétikus, fényre kötõ kompozit tömések a leggyakrabban használatosak. A fogtömést erõsen ajánlott a szuvasodás diagnosztizálása után minél hamarabb elvégeztetni, mert a túl mélyre hatoló szuvasodások jelentõsen rontják a fog prognózisát, és elképzelhetõ, hogy csak gyökérkezeléssel lehet megmenteni a fogat.