+36 70 312 9771

A sült zöldségek káros mellékhatásai

sült zöldségek hatása a fogakra

Nyáron, a közös fagyizások és a csábító cukormázas sütemények ellenére is meg szeretnénk tartani bikini modell alkatunkat, így lehet hogy rá kell fanyalodnunk a könnyedebb ételekre és zöldségekre. Viszont azt is tudnunk kell, hogy mivel jár ha túlzott mennyiségben fogyasztjuk ezeket!

padlizsán

Paprika

A pritamin- és a pirospaprika egyaránt tartalmaznak szervezetünknek fontos ásványi anyagokat: kalciumot, káliumot és foszfort; emellett béta-karotint és bioflavonoidokat is találhatunk benne. Ez utóbbiak semlegesítik a szabad gyököket, így segítik a rák megelõzését. A magas provitamin-tartalom a sebek gyógyulását gyorsítja és védi a hámszövetet.

Padlizsán

A padlizsán fogyasztása kifejezetten a magas koleszterinszintû embereknek ajánlatos: Tisztítja a vért, így az érfalak elmeszesedését gátolja. Serkenti az emésztést, ezzel a puffadásos problémákra megoldást nyújthat, a fogyókúránknak pedig mindenképpen kiváló eleme. Ezen túl sok vitamin is kinyerhetõ belõle, ilyenek az A-, B1-, B2-, és C-vitamin.

Cukkini

Az uborka mexikói unokatestvére 95%-os víztartalmával tökéletes folyadékpótló a nyári forróságban is. A hidratáláson túl, számos szervezetünk számára elengedhetetlen elemet tartalmaz. A paprikához hasonlóan ebben is fellelhetõ foszfor, kálium és kalcium, ezen felül magnéziumban, cinkben és A-, B1-, B2- és B6- vitaminban gazdag. A cukkini magas a rosttartalma méregtelenít és felgyorsítja a fogyást. Enyhíti az asztmát, védi az érfalakat, illetve megakadályozza az ízületek begyulladását a Béta-karotin és C-vitamin tartalmának köszönhetõen.

A túlzott zöldségfogyasztás káros hatásai

A fent említett hasznos, egészséges zöldségek túlzott fogyasztása esetén viszont kellemetlen mellékhatásokat tapasztalhatunk. Egy skót orvos kutatni kezdte a fogászati következményeit a vegetáriánus szemléletmódnak, e szerint, ezeknek az embereknek a fogait jobban veszélyezteti a fogszuvasodás, a zöldségek és gyümölcsök által szájüregbe juttatott többlet savakból adódóan.

Károsít a sütés, fõzés?

A sütõben elkészített zöldségeket még savasabbá válnak, akár nagyjából egy szénsavas üdítõ pH értékét is elérhetik, ami rendkívül káros a fogzománcra nézve. A magyar konyhára a zöldségek párolása és olajon sütése jellemzõ, aminek hatására nem történik kémiai változás, nem savasodik tovább az étel. Azonban figyelembe kell vennünk, hogy a sütõben sütés egészségesebb, mint ez utóbbi módszer.

Mit a teendõ?

Zöldségek és gyümölcsök nagyon fontosak, így savasságuk ne tántorítson el a fogyasztásuktól! A vegetáriánusoknak is van más lehetõség a húsevésen kívül, hogy teljes biztonságban tartsák a fogazatukat. A megismert veszélyek tekintetében még jobban kell ügyelünk a szájhigiéniánkra és megfelelõ pH értékünkre. Savas ételek fogyasztása után 1-2 órával halasszuk el a fogmosást, hogy a savaktól meggyengült fogzománcot ne károsítsuk. Ha nem tudjuk elhalasztani akkor csak öblítsünk át szánkat egy pohár vízzel, vagy vegyünk be egy rágót. Ennek hatására megindul a nyáltermelés, ami a szájüreg tisztulásához és baktériummentesítéséhez vezet.

 kép: 1.

Kérjen időpontot 
még ma!

A Forest&Ray fogászat 13. kerületi rendelőjében prémium minőségű alapanyagokkal és modern eszközökkel dolgozunk. Fogorvosaink szakértelme pedig arra is garancia, hogy bármilyen fogászati panasszal is érkezzen hozzánk, kíméletesen és tartósan orvosolhassuk.

Kérjen időpontot egyszerűen online, munkatársunk pedig hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot!