A lepedékes nyelv kialakulásának okai

lepedékes nyelv fogorvos FR Dental Budapest fogászat

A lepedékes nyelv esetében általában ártalmatlan, könnyen kezelhetõ elváltozásról van szó. Vannak azonban esetek, amikor fontos a probléma szoros orvosi követése. De mi okozza ezt a tünetet, mit tehetünk ellene, és mikor kell orvoshoz fordulnunk? Mindezekre bejegyzésünkben talál választ.

Lepedékes nyelv

Lepedékes nyelv – Általános okok és gyógymódok

A lepedékes nyelv elsõ számú oka a megtelepedõ lerakódás, amely ételmaradékból, elhalt hámsejtekbõl, és az ízlelõbimbók közt megragadó baktériumokból és gombákból áll. Ezt nyelvkaparó vagy alapos fogmosás segítségével távolíthatjuk el a nyelv felületérõl. A megfelelõ mennyiségû folyadék, mint például víz vagy cukormentes gyógyteák fogyasztása mind hozzájárul a lepedékes nyelv kialakulásának elkerüléséhez. Természetesen a megfelelõ szájhigiénia, a napi kétszeri fogmosás és antibakteriális szájvíz használata is sokat segít a megelõzésben.

Lepedékes nyelv
A lepedékes nyelv kialakulása egyszerûen megakadályozható jó szájhigiéniával.

Mikor forduljunk orvoshoz a lepedék miatt?

Néhány esetben, ha például a lerakódás nem távolítható el a nyelv felületérõl, vagy más nyugtalanító tünetek társulnak hozzá, érdemes orvoshoz vagy fogorvoshoz fordulni, hogy kizárhatóak legyenek a komoly betegségek, vagy megkezdhessék azok kezelését.
A leukoplakia egy fájdalommentes elváltozás, amelynek tünete a foltokban lepedékes nyelv. A foltok sokszor a száj belsõ részére és az ínyre is kiterjednek. A dohányzás és nagymértékû alkoholfogyasztás a betegség elsõ számú oka. Az ezekrõl való leszokással általában a tünetek maguktól megszûnnek. A páciensnek ezután is folyamatos orvosi ellenõrzésre van szüksége, hogy az érintett terület ne növekedjen, vagy ne alakuljanak ki rosszindulatú elváltozások.

A szájpenész egy közönséges gombafertõzés, amelyet a Candida albicans nevû gomba okoz. Ennek is a lepedékes nyelv az elsõ számú tünete, ám a leukoplakiával ellentétben ez a betegség kifejezetten kellemetlen; a szájban és a nyelven megjelenõ fehér foltok égetõ fájdalommal járnak. A betegségre hajlamosító tényezõk a cukorbetegség, a gyakori antibiotikumos kezelés, vagy a B-vitamin és vashiány. Kivehetõ mûfogsor viselésével is nagyobb eséllyel kerülnek betegséget okozó gombák a szájüregbe. A tünetek egyszerû gombaellenes készítményekkel kezelhetõek.

Az orális lichen planus egy fájdalmas szájbetegség, amelynek tünete az égetõ érzés a szájban, valamint a lepedékes nyelv. Kiváltó oka ismeretlen, nem öröklõdéssel vagy fertõzés útján terjed. Enyhébb formái nem igényelnek kezelést, ha azonban a tünetek súlyosbodnak, antibakteriális szájvizet és szteroidos gyulladáscsökkentõt írhat fel az orvos.

A lepedékes nyelv kialakulása egyszerûen megakadályozható jó szájhigiéniával, megfelelõ mennyiségû folyadék, vas- és B-vitamin bevitellel, valamint a dohányzás és alkoholfogyasztás mellõzésével. Ha nem eltávolítható vagy fájdalmas fehér foltok jelennek meg a szájüregben vagy a nyelven, azonnal keressük fel orvosunkat vagy fogorvosunkat, hogy megkezdhesse a szükséges kezelést.