Bölcsességfog húzás – érdemes halogatni?

Bölcsességfog húzás FR Dental

A bölcsességfog a harmadik nagyõrlõk hétköznapi elnevezése. Elhelyezkedésükbõl adódóan gyakran impaktáltak, vagyis nem, vagy csak részlegesen képesek kibújni. Gyakran rossz irányba nõnek, komoly fájdalmat, gyulladást, szájzárat vagy a fogak összetorlódását okozva. Cikkünkben azt taglaljuk, mikor van szükség a bölcsességfog eltávolítására, mi történik a mûtét során, és mire számítson a beteg a lábadozás alatt.

Bölcsességfog eltávolítás

Bölcsességfogak – bölcsebb tõlük megszabadulni

A bölcsességfogaknak régebben a kemény ételek megrágásában jutott fontos szerep. Az évezredek során azonban az emberiség táplálkozási szokásai gyökeresen megváltoztak, így már nincs szükség egy harmadik sor õrlõfogra. Ezért az emberi állkapocs mérete is kisebb lett, megnehezítve a bölcsességfogak elõtörését. Ez az elsõ számú oka annak, amiért manapság oly sokan szenvednek az impaktált bölcsességfog okozta kellemetlenségektõl.

Ha a bölcsességfog egyáltalán nem tör elõ, állkapocs-ciszták képzõdhetnek. Ezek, ha utat találnak a szájüregbe, súlyos problémákat, gyulladást, akár még csontvesztést is okozhatnak, amitõl az állkapocscsont különösen törékennyé válhat. Az íny alatt maradó bölcsességfog irritálhatja az állkapocsban futó idegeket is, ami komoly fájdalommal jár a beteg számára.
Elõfordul, hogy a bölcsességfog csak részlegesen tör elõ, amelynek oka a fogak és az állkapocs méretének aránytalansága. Ebben az esetben pericoronitis, azaz a bölcsességfogat fedõ ínyszövet gyulladásos megbetegedése alakulhat ki. Ebben az íny és a bölcsességfog közé szoruló ételmaradék és az itt tenyészõ baktériumok a ludasak, amelyek a gyulladáson és magas lázon kívül a környezõ fogak szuvasodását, fájdalmat és rossz leheletet is okozhatnak.

A már elõtört bölcsességfogak is általában a középvonal felé nyomják az elõttük elhelyezkedõ többi fogat. Ezáltal a fogsor rendezetlenné és nehezen tisztíthatóvá válik, amelynek egyenes következménye a fogszuvasodás, és az esetleges fogvesztés. Ezért fontos fogszabályzás elõtt lehetõleg az összes bölcsességfog eltávolítása, hiszen az összetorlódott fogak a teljes fogszabályozást meghiúsíthatják. Fogszabályzást követõen pedig, ha a bölcsességfog továbbra is elõre tolja a fogakat, az tönkreteheti a már elért eredményeket is.

Bölcsességfog húzás
Impaktált bölcsességfog

Bölcsességfog eltávolítása – nem éri meg halogatni

A bölcsességfog eltávolítás a legrettegettebb beavatkozások egyike, pedig ezek a mûtétek ma már rutineljárásnak számítanak. A beavatkozás, a bölcsességfogak számától és elhelyezkedésétõl függõen, történhet helyi vagy általános érzéstelenítésben. Hogy melyik a legideálisabb, azt a beteg és az orvos az elsõ konzultáció alkalmával, alapos mérlegelés után dönti el.

A fog eltávolítása elõtt indokolt lehet antibiotikumos vagy gyulladáscsökkentõ kezelés. A mûtét során a fog könnyebb kiemelése érdekében általában szükség van csontfúrásra is. Ezt ma már nagyon precíz csontmaró fúrókkal végzik, így a lehetõ legkisebb mennyiségû csontot távolítják csak el. Ezután következik a csont- és fogtörmelék, valamint a fogtüszõ eltávolítása, hogy semmi ne maradjon a sebben, ami a gyógyulást akadályozná. A sebet végül varrattal zárják le, amely 3-6 napig marad a hegben.

A lábadozás alatt fájdalomcsillapító és antibiotikum szedése javasolt, amely csökkenti a fertõzésveszélyt és a fellépõ fájdalmat. Ilyenkor ajánlott a gyakoribb fogmosás és az antibakteriális szájvízzel vagy sós vízzel történõ öblögetés, amely csökkenti a szájban lévõ kórokozók számát. Az állkapocs mozgatásával megelõzhetõ a szájzár kialakulása. A varrat felszakadásának megelõzése érdekében a keményebb ételek és a szívószállal való ivás nem javasolt, a dohányzás pedig kifejezetten tilos ebben az idõszakban.

Bölcsességfog eltávolítás most kedvezõbb áron

A Forest & Ray Dental Budapest megkönnyíti azok dolgát, akik még nem kötelezték el magukat a bölcsességfog eltávolítás mellett. Akciónkban most 15% kedvezményt nyújtunk bölcsességfog eltávolításra Budapest szívében található fogászati központunkban. Olvasson utána akciónknak, és foglalja le idõpontját hozzánk!