Fogászat terhesség alatt – Mit ne tegyünk kismamaként?

Fogászat terhesség alatt

A kulcsszó kismamáknak: fogászati megelõzés

Sok leendõ kismama már a gyermekvállalás eldöntésekor megkezdi a felkészülést. Születendõ gyermekünk érdekében a várandósság alatt megváltoztatjuk étkezési szokásainkat, tudatosan figyelünk a megfelelõ vitaminbevitelre, lecseréljük tisztálkodási és szépségápolási szereinket hypoallergén termékekre, és igyekszünk kerülni a stresszt.

A szájhigiénia esetében is fontos, hogy tudatosan készüljünk a terhesség alatt testünkben végbemenõ változásokra.  A fogászati problémák elkerülésének legjobb módja mindig a megelõzés. Érdemes már a teherbeesést megelõzõen fogorvoshoz fordulni egy kontrollvizsgálat erejéig, hiszen fogaink és ínyünk egészsége is hatással lehet a magzatra. Az esetlegesen felmerülõ problémákat – ha lehet – még a teherbe esést megelõzõen kezeltessük, hiszen fõként a terhesség elsõ és utolsó trimeszterében ez kockázatot jelenthet a babára. Ha a terhesség alatt rendszeresen eljárunk fogorvosi kontrollvizsgálatra, és odafigyelünk szájápolási szokásainkra, megelõzhetjük a terhesség alatt fellépõ problémákat.

Mire figyeljünk a várandósság alatt?

A rendszeres fogmosás és fogköztisztítás nem csak a kismamák életében elengedhetetlen, de nekik különösen fontos!  Milyen problémák merülhetnek föl?

Kismamák és érzékeny ínyek

Sok kismama tapasztalja, hogy a terhesség alatt érzékenyebbé válik az ínye. A megnövekedett ösztrogénszint miatt gyakori a fogínyvérzés és az ínygyulladás is. Azonban nem kell megijedni: a közhiedelemmel ellentétben szájüregünk egészsége a megfelelõ odafigyeléssel a terhesség alatt is megõrizhetõ. Fogínyvérzés, illetve érzékeny íny esetén érdemes puhább sörtéjû fogkefét választani, és ezt saját és magzatunk szájhigiéniája érdekében legalább 2 havonta lecserélni. Étkezések után fél órával, a szájüreg ph-jának helyreállását követõen legalább 2 percig, körkörös mozdulatokkal tisztítsuk fogainkat. A fogak és az íny mellett a fogközök tisztántartása is elengedhetetlen. Így megelõzhetjük az ínygyulladás kialakulását, valamint enyhíthetjük a kialakult tüneteket. Használjunk naponta fogselymet vagy interdentális fogkefét.

Sav a szájban?

Fogaink tisztán tartása a kismamáknál gyakori fogszuvasodás elkerülésében is segít. A reggeli rosszullét, hányás sajnos sok kismamánál a terhesség velejárója, de az ilyenkor szájba kerülõ gyomorsav káros hatással van szájüreg pH-értékére.  Nagyon fontos, hogy hányás után soha ne mossunk rögtön fogat! Ilyenkor elõbb öblítsük ki alaposan a szánkat, és várjunk kicsit a fogmosással.
A terhesség alatt menjünk el rendelõi fogtisztításra és fogkõleszedésre! A fogkõ valójában megkövesedett baktériumtenyészet, amelyet félévente amúgy is célszerû eltávolítani, hogy savas melléktermékeivel ne módosítsa a szájüreg ph-ját és ne támogassa a fogszuvasodást. Ezt a terhesség alatt is bármikor kockázatmentesen elvégeztethetjük. Tudatos táplálkozással, a savas és cukros ételek fogyasztásának csökkentésével elkerülhetjük a fogszuvasodást és a fogzománc károsodását. A megfelelõ vitamin- és kalciummennyiség bevitelével viszont hozzájárulhatunk akár a gyermekkori fogszuvasodás megelõzéséhez is!

Szájápolási termékek és kismamák

Kismamaként, megváltozott hormonháztartásunkra való tekintettel, érdemes szájápolási termékeink összetevõit átnéznünk és fogorvosunkkal megvitatnunk – nem mindegy ugyanis, milyen fogkrémet és szájvizet használunk. Válasszunk mindig alkoholmentes szájvizet, és kerüljük a klór-hexidin vagy triklozán tartalmú termékeket, nem csak a terhesség, de a szoptatás ideje alatt is.

„Kismama fogászat”

Sok kismama tanácstalanul áll a kérdés elõtt: szabad-e komolyabb fogászati beavatkozást végezni terhesség alatt. A lehetséges problémákat igyekezzünk a terhesség elõtt kontrollvizsgálatokkal megelõzni, illetve kezelni, ám az új eseményektõl, gondoktól sem szabad megijednünk. Fontos, hogy fájdalom esetén minél elõbb forduljunk fogorvoshoz – de természetesen ne felejtsük megemlíteni, hogy várandósok vagyunk!

Azt javasoljuk, hogy a nem feltétlenül szükséges fogászati beavatkozásokat halasszuk inkább a terhesség utáni idõszakra! Néha azonban egy kisebb beavatkozás segít, hogy megelõzzünk egy komolyabb, akár nagyobb kockázattal járó problémát. Amennyiben ugyanis a kismama nem kap idõben fogászati kezelést, az eredeti probléma mellett a szövõdmények súlyosbodhatnak – ezért már az elsõ tünetekkel forduljunk fogorvoshoz!

Terhesség ideje alatt próbáljuk korlátozni gyógyszerfogyasztásunkat. Így ha fájdalmaink vannak, mindenképp konzultáljunk orvosunkkal a megfelelõ gyógyszer kiválasztásáról is! Szalicilsav- és ibuprofen-tartalmú készítmények fogyasztása nem ajánlott, különösen a terhesség utolsó trimeszterében.

terhesség alatt fogászat

A bölcsességfogak kezelése a terhesség alatt

A terhesség idején kerülnünk kell a röntgent és a komolyabb érzéstelenítõket. A bölcsességfog kezeléséhez viszont mind a kettõre szükség van, így a legjobb, ha ezt a problémát még a teherbeesés elõtt megoldjuk.  De ha mégsem lehet elkerülni a bölcsességfog kezelését, se essünk pánikba: léteznek terhességre kíméletes érzéstelenítõk, amelyek nem befolyásolják a magzat egészséges fejlõdését.

Tervezzünk elõre!

A kismama nyugalma rendkívül fontos a gyermek egészséges fejlõdése érdekében. Amennyiben tudatosan felkészülünk a gyermekvállalásra és elõre tervezünk, csökkenthetjük váratlan problémák és stresszhelyzetek számát.  A rendszeres fogászati kontrollvizsgálat ebben is segít. De mégis hogyan tervezzünk? Megmutatjuk!

Kalendárium: terhesség fogászat, avagy kismamák a fogászaton

• Fogápolás az elsõ trimeszterben

A terhesség elsõ harmada köztudottan a legkockázatosabb a gyermek egészségére nézve. Ebben az idõszakban tehát nem ajánlott semmilyen beavatkozás, amennyiben nem sürgõsségi esetrõl van szó.

• Fogászati kezelések a második trimeszterben

Fogászati kezelések szempontjából a második trimeszter a legideálisabb a kismama számára. A fogászati kontrollvizsgálatot és a fogkõleszedést érdemes erre az idõszakra tervezni.

• Fogápolás a harmadik trimeszterben

A harmadik trimeszter elsõ fele a másodikhoz hasonlóan veszélytelen, ám a trimeszter második szakaszában a gyermek fejlõdésére való tekintettel fogászati kezelés már nem javasolt.