„Félek a fogorvostól” – Tippek, hogy ne félj!

fogorvos
félelem a fogorvostól
Sokan félnek a fogászoktól, az eszközöktõl, a hangoktól….

A legtöbb esetben a fogorvostól való félelem tart vissza a legjobban attól, hogy rendszeresen járjunk fogorvoshoz. Hogy ki mitõl fél az nagyon változatos, a dentofóbia viszont az emberek 90%-át érinti, amibe ugyan azok is beletartóznak, akik csak egy picit tartanak a fogászati beavatkozásoktól, és azok is, akik annyira rettegnek, hogy inkább tûrik a lyukas fog okozta fájdalmat, azért ez akárhonnan nézzük is, nagyon magas szám. A fogorvos említésére jelentkezõ rossz érzések azonban leküzdhetõek, mi pedig azt is eláruljuk, hogyan és miért érdemes minél hamarabb megszabadulni tõlük.

Félelem a fogorvostól – Honnan ered a dentofóbia?

A dentofóbia az esetek többségében egy múltbéli negatív tapasztalatból ered, a második leggyakoribb oka pedig a fájdalomtól való félelem. Sokan csak akkor mennek fogorvoshoz, amikor napok, hetek múlva elviselhetetlenné válik a fájdalom, emiatt marad meg rossz emlékként a kezelés, ami valójában megszüntette a problémát.

A tûtõl való félelem is gyakori, hiszen nagyon sok ember még a látványától is rosszul lesz. A páciensek szemében pedig a fúró is hatalmas ellenség. Mindkét esetben a fájdalomra asszociálunk, ezért alakul ki tõlük rettegés.

Mások szerint nem a fájdalom a legrosszabb a kezelésekben, hanem a kiszolgáltatottság, amelyet a székekben ülve, kipeckelt szájjal éreznek, miközben a fogorvos ijesztõ tárgyakkal közelít feléjük, a szagokról, ízekrõl nem is beszélve.

félelem az érzéstelenítõ szuritól

Miért ne félj a fogorvostól?

Egyrészt a fogorvos nem bánt, hanem jót akar. Másrészt tisztában kell legyünk azzal, hogy egy ínysorvadás, egy szuvas fog vagy akár egy daganatos elváltozás sokkal többet árt a szervezetünknek. Mérlegelni kell, hogy melyik lehetõség a rosszabb, az ijesztõbb, és az alapján eldönteni, hogy elviselünk egy picike fájdalmat vagy tönkretesszük a fogainkat.

fogorvos, fogász
A legtöbb fogász jó ember, és nem kell tõlük félni!

Mit tehetsz, hogy csökkentsd a félelmedet?

1. Ne menj egyedül! Inkább válassz egy olyan embert, aki bátorít, és akiben megbízol. Ha szükséges, nyugodtan hívd be magaddal a rendelõbe is.

2. Tereld el a figyelmed! A váróban hallgass zenét, a kezelés alatt pedig gondolj valami szépre, például egy helyre, ahol biztonságban, jól érzed magadat.

3. Beszélgess a fogorvosoddal! Oszd meg vele a félelmedet, nem fog kinevetni, hiszen jól tudja, hogy nem vagy egyedül. Bátran kérdezz tõle a kezeléssel kapcsolatban, segítõkészen fogja elmagyarázni a folyamatot.

4. Megfelelõ idõpontot válassz! Fontos, hogy ne csak bezsúfold valahova a fogászatot, hanem olyan idõpontban menj, amikor ráérsz, nyugodt vagy, és van idõd esetleg kis szüneteket kérni a kezelés alatt, ha már nagyon rosszul érzed magad.

5. Menj rendszeresen! Ha nem csak háromévente bukkansz fel, amikor problémád van, akkor nem lesz annyira idegen a hely, és rájössz, hogy eddig is mindig túlélted, legközelebb sem lesz probléma.