Fogínyvérzés

Jenei_big

A fogínyvérzés nem csak egy a testünk által produkált kellemetlen jelenségek közül, amivel meg kell tanulnunk együtt élni. A fogínyvérzés szinte minden esetben valami komolyabb következményeket rejtõ probléma tünete. Tekintsünk rá figyelmeztetõ jelzésként, és vegyük fel a kesztyût minél hamarabb!

fogínyvérzés okai

A fogínyvérzés okai

Természetesen a fogíny szövetének felületi sérülése is okozhat átmeneti problémákat, de ebben az esetben a vérzés 2-3 napon belül megszûnik. Tartósan fennálló, tipikusan fogmosáskor jelentkezõ fogínyvérzés esetén már gyanakodnunk kell komolyabb problémákra is. A vérzést szerencsésebb esetben okozhatja fogínygyulladás, elõrehaladottabb állapotban erõs a gyanúja, hogy fogágy betegséggel állunk szemben, mely napjainkban a korai fogvesztés mögött álló leggyakoribb ok. A fogínyvérzés ritkább esetben kialakulhat hiánybetegségek fennállásakor is, tipikusan a súlyos C-vitamin hiány (skorbut) tüneteként, ez azonban napjainkban már rendkívül ritka betegség.

A fogínyvérzés megszüntetése

Ha a fogínyvérzés oka fogínygyulladás (gingivitis): szerencsésebb esetben a folyamat megállítható és vissza is fordítható, ha a betegség korai státuszában fogorvos segítségét kérjük. A professzionális tisztító kezelést követõen szájhigiéniás rutinunk megváltoztatására lesz szükség. Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a lehetõ legpuhább sörtéjû fogkefét válasszuk, és még vérzõ fogíny esetén se hanyagoljuk az alapos fogmosást. A vérzõ íny nem jelenti azt, hogy óvatosabban kell fogat mosnunk, a fogíny ugyanis nem a fogmosástól vérzik, hanem a felhalmozódott baktériumok által kiváltott gyulladástól. Ha el szeretnénk kerülni a gyulladás súlyosbodását, teljes fogkõ- és lepedékmentességre kell törekednünk!

Ha fogínyvérzésünk hátterében parodontitis, más szóval fogágy betegség áll, sajnos nem kerülhetjük el a rendszeres fogorvosi viziteket. A rendszeres, akár 2-3 havonta elvégzett professzionális dentál higiéniai kezelés és a rendkívül alapos otthoni fogápolás mellett fogorvosa szükségesnek ítélhet további kezeléseket is, úgy mint tasaktisztítás zárt, vagy nyitott (mûtéti) technikával, melyek gyógyszeres kúrával is kiegészülhetnek.

Házi eszközökkel a fogínyvérzés ellen?

Fontos megjegyezni, hogy a fogínyvérzés kezelése házilag nem kivitelezhetõ! Természetesen, ha ínyvérzést tapasztal, több mint valószínû, hogy szükség van az otthoni fogápolási szokások megváltoztatására, önmagában azonban ez csupán arra elegendõ, hogy a gyulladásos folyamatot lassítsuk. A fogorvosi vizit halogatásával fogai korai elvesztésének ad esélyt. Rossz tanácsok helyett inkább kövesse az alábbi utasításokat, de ami mindennél fontosabb: ne felejtsen el idõpontot kérni fogorvosához, ha fogínyvérzést tapasztal!

Fektessen nagy hangsúlyt az alapos fogmosásra minden étkezés után!

1. Használjon puha sörtéjû fogkefét!
  2. Használjon alkoholmentes szájvizet!
  3. Használjon fogselymet vagy interdentális fogkefét a fogközök tisztán tartásához!
  4. És végül, de nem utolsósorban, keresse fel fogorvosát rendszeresen, minimum 6 havonta egy rutin ellenõrzés erejéig