Érzékeny fog ápolása

A fogérzékenység mint tünet sokszor csak bizonyos esetekben, például hideg vagy meleg folyadék,  kemény, esetleg nagyon csípõs vagy ecetes étel fogyasztásánál jelentkezik, és ezért hajlamosak vagyunk elhanyagolni és megpróbálunk együtt élni vele. Az érzékeny fogak pedig bajt jelentenek, és sokszor a tartós fogfájás elõjelei. Sokkal jobban megéri még korán kezelni a fog érzékenységet, hiszen ez általában egy rövid és fájdalommentes beavatkozással megszüntethetõ, ami sokszor akár otthonról is megoldható.

érzékeny fogak

Érzékeny fogak okai

A fogérzékenység legtöbbször két esetben jelentkezik. Az elsõ, amikor lekopott vagy megvékonyodott a fogzománc, és nem védi kellõképpen a fog belsejében található ideget. Ilyenkor a fog a hideg italokra, a nyomásra illetve a csípõs ételekre reagál, és fájdalom impulzusokat küld az agyba. Ez egy gyors, éles fájdalomként jelentkezik, amely belenyilall a fogba. A másik eset az, ha be van gyulladva a fogíny a fog körül, és az szorítja a fogínyben lévõ idegeket. Ez egy állandó, néha felélesedõ tompa lüktetés, és többnyire meleg ételek fogyasztása közben jelentkezik. Ezt a kétféle érzékenységet máshogy kell kezelni.

Érzékeny fogak kezelése, ápolása

Ha el van kopva a fogzománcunk, és néha megfájdul a fogunk, akkor a legkézenfekvõbb tennivaló magas fluorid tartalmú gélt vagy tinktúrát vásárolni a patikában. Ezzel be kell kenni a fogunkat és rajta hagyni az érintett felületen. A fogzománc képes felszívni a fluorid illetve kalcium tartalmú gélt, és beépíteni azt magába, így a fájdalom is el kell múljon. Ha nem szûnik meg a kellemetlenség, akkor célszerû elmenni a fogorvoshoz. Lehet, hogy a fogzománcot helyenként meg kell foltozni, amit a fogorvos negyedórán belül meg tud tenni. Így elkerülhetõ a fúrás és a tömés, ami drágább és több idõt is vesz igénybe. Az is lehet, hogy a fogorvos be tudja úgy kenni az érintett területet, vagy tud ajánlani egy olyan fluoridos készítményt, ami jobban mûködik, illetve tud további tanácsot adni annak érdekében, hogy ne kopjon tovább a fogzománc.

Ha a fogínyünk van begyulladva, akkor azt általában egy tisztítással meg lehet oldani, enyhébb esetekben. Ilyenkor a kórokozók, ami miatt be van dagadva az íny eltávolításra kerülnek, és jobb esetben a fájdalom el is múlik. Hogyha komolyabb fertõzésrõl van szó, akkor elképzelhetõ, hogy antibiotikumos kúrára szorul a páciens.

Féléves fogászati ellenõrzések, fogérzékenység megelõzése

Az érzékeny fogakat sokszor rendbe tudjuk tetetni, és meg is tudjuk elõzni a fogérzékenységet rendszeres féléves fogászati vizitek igénybevételével. Ilyenkor a fogorvosnak érdemes megemlíteni, hogy melyik fog érzékeny, és õ várhatóan egybõl helyre is tudja hozni a problémás fogat.

Nézze meg aktuális árainkat!