Gyökérkezelés utáni fájdalom

Fogfájás fogászat budapest FR Dental Fogorvos

A gyökérkezelés komoly fogászati beavatkozás, amely során a fogbelet és törmeléket eltávolítják a gyökércsatornából. A mûtét utáni fájdalom ezért gyakori, ám néhány nap alatt általában enyhül. De mit tehetünk hosszabb ideig tartó fájdalom esetén? Blogbejegyzésünkbõl kiderül!

gyökérkezelés utáni fájdalom
Gyökérkezelés utáni fájdalom

A gyökérkezelés utáni fájdalom leggyakoribb okai

A gyökérkezelés utáni fájdalmat leggyakrabban az okozza, hogy a kezelést már eleve gyulladt fogon végezték. A mûtét során eltávolítják a nem kívánt szöveteket és fertõtlenítik a területet, hogy a gyulladás ne térhessen vissza. Ez a folyamat irritálhatja a környezõ szöveteket és a fogínyt, így rövid ideig fennálló fájdalom elõfordulhat a kezelés után. A szövetek gyógyulása általában néhány nap alatt végbemegy. Ez alatt recept nélkül kapható fájdalomcsillapítókkal enyhíthetünk szenvedéseinken.
A mûtét utáni fájdalom másik fõ oka az, ha a fognak több gyökércsatornája is van, amelyek közül a fogorvos nem mindegyiket tudja feltárni. Így baktériumok, törmelék és maradék fogbél maradhat a gyökércsatornában, ami gyulladáshoz vezethet. Újabb mélytisztítás vagy a legújabb technológiával történõ lézeres fertõtlenítés általában megoldást jelent erre a problémára.

Gyökérkezelés során elõfordulhat, hogy a fogorvos átszúrja a gyökércsúcsot. Ez a tû okozta fájdalmon kívül gyulladást is elõidézhet, hiszen a sérülésen keresztül baktériumok juthatnak a környezõ szövetekbe. Ez a gyökércsatorna pontos lemérésével megelõzhetõ, hiszen így a fogorvos pontosan megállapíthatja a kezeléshez szükséges eszköz megfelelõ hosszát. Az elõidézett gyulladást gyulladáscsökkentõ gyógyszerek alkalmazásával húzzák le.
A gyökérkezelt fogat mindig gyökértöméssel zárják le, hogy megakadályozzák az ételmaradék és baktériumok bejutását a gyökércsatornába. A tömés ideális esetben az egész csatornát kitölti. Ha azonban nem éri el a gyökércsúcsot, a fennmaradó üregben lévõ baktériumok komoly fájdalommal járó gyulladásos folyamatokat indíthatnak el. Újabb gyökérkezelés, gyökértömés és gyulladáscsökkentõ gyógyszerek orvosolhatják a problémát.

gyökérkezelés
Gyökérkezelés folyamata

Fájdalom gyökérkezelés után – amikor a foghúzás a megoldás

A szerteágazó gyökérrendszerrel bíró fogakat szinte lehetetlen megfelelõen gyökérkezelni. A gyökércsatornákban baktériumok maradhatnak, amik újra és újra gyulladást okoznak. Ez kellemetlen tünetekkel jár, és gócpontot is jelenthet, ami az egész szervezet egészségére hatással van. Ilyenkor megfontolandó a fog eltávolítása. Hasonlóan, ha egy fog többszöri gyökérkezelése után sem érhetõ el tünetmentesség, a foghúzás lehet az egyetlen ésszerû megoldás. Akkor is érdemes megszabadulni a fogtól, ha az gyökérkezelés során vagy utána eltörik vagy megreped. Ekkor implantációval tökéletesen pótolható a hiányzó fog, és a problémák is megszûnnek.
Gyökérkezeléshez mindig érdemes rutinos és megfelelõ szakmai tudással rendelkezõ fogorvost választani. Magasan képzett szakembereink szeretettel várják Önt is a Forest & Ray Budapest szívében található rendelõjében.