4 bölcsességfog eltávolítása egyszerre – lehetséges?

4 bölcsességfog eltávolítása

Az evolúció során az emberi állkapocs számottevõen kisebb lett, így kevesebb hely maradt az utolsónak elõbújó bölcsességfogak számára. Így ezek sokszor az állkapocscsontban maradnak, csak részlegesen nõnek ki, vagy kibújáskor az egész fogsort elõre tolják.  Ez az oka, hogy sokan döntenek a bölcsességfogak eltávolítása mellett. Az egy vagy két fogat érintõ bölcsességfog-eltávolítást egyszerû helyi érzéstelenítéssel végzik. Ha azonban mind a négy fog eltávolítására sor kerül, a folyamat hossza miatt a mûtét mélyaltatásban zajlik. Írásunkban ennek folyamatát mutatjuk be olvasóinknak.

bölcsességfog eltávolítás
4 bölcsességfog eltávolítása egyszerre

Ha a beteg és a szájsebész a négy bölcsességfog együttes eltávolítása mellett dönt, elõször egy panoráma röntgen készül az állkapocsról. A felvétel segítségével az orvos meghatározza a bölcsességfogak pontos helyét, és azt is, hogy a mûtét során számítani kell-e bármilyen nehezítõ tényezõre. A beteg állkapcsának feltérképezése és kiegészítõ vizsgálatok után a páciens mélyaltatásba kerül, amelyet mindig szakképzett altatóorvos felügyel.

4 bölcsességfog eltávolítása egyszerre – hogyan zajlik?

A szájsebész elõször egy bemetszést ejt az ínyen, hogy hozzáférjen az eltávolítandó foghoz. A bölcsességfogat gyakran fedi az állkapocscsont egy része, amelyet fúrással távolítanak el a fog útjából. Ezután meglazítják a környezõ szöveteket, hogy megkönnyítsék a fog kiemelését, és helyet biztosítsanak az eltávolításhoz szükséges eszközöknek. Ha a fogat a szájsebész túl nagynak vagy törékenynek találja, fúróval kisebb darabokra aprítja, ezzel megelõzve, hogy a mûtét alatt váratlanul eltörjön. A fogdarabok eltávolítása után az orvos kitisztítja és fertõtleníti, majd varratokkal zárja le a sebet, amelyet egy hét elteltével távolítanak el. A fenti procedúrát ezután mind a négy bölcsességfogon elvégzik.

4 bölcsességfog eltávolítása utáni lábadozás

A bölcsességfogak eltávolítását követõen a páciens antibiotikumot és gyulladáscsökkentõ szereket kap, hogy kizárják a fertõzés és a gyulladás kialakulásának veszélyét. Mûtét után a seb rövid idõre fájdalmasan megduzzadhat, ekkor az orvos fájdalomcsillapítót ír fel a betegnek. Az eltávolítás utáni két órában kerülni kell a beszédet, az evést és az ivást, hogy könnyebben elálljon a vérzés. Fontos, hogy az elsõ 24 órában a páciens csak puha, pépes ételeket fogyasszon. Megfelelõ ápolás mellett a szájsebek viszonylag gyorsan gyógyulnak. Segíti a javulást, ha a beteg legalább napi kétszer fogat mos, különös óvatossággal a seb körüli érzékeny részeknél, és baktériumölõ hatású szájvizet használ.
Modern fogászati technológiával négy bölcsességfog együttes eltávolítása is teljesen biztonságos folyamat. Mûtét után a fogsor szabályos, könnyen ápolható lesz, amellyel elejét vehetjük a késõbbi, bölcsességfog okozta problémáknak. Ha úgy érzi, professzionális tanácsadásra vagy bölcsességfog-kezelésre van szüksége, foglaljon idõpontot orvosainkhoz a Forest & Ray Dental Budapest belvárosában található rendelõjébe!