3 top tünet, amivel a bölcsességfog jelzi a bajt

A bölcsességfogak a harmadik nagyõrlõ fogaink, amelyeknek a fogsor szélein van a helyük a szánkban, és utoljára, 20 éves korunk után nõnek ki, gyakran szabálytalanul, így sokféle problémát okozhatnak. Mikor kell mindenképp fogorvoshoz fordulnunk a bölcsességfog miatt?

1. Fájdalom, gyulladás a bölcsességfog területén

Ha úgy érezzük, hogy a sorban utolsó fogunk fáj, gyakran nem is a bölcsességfog maga, mint inkább a környezõ szövetek gyulladása okozza a tüneteket. Ezek között szerepel a fájdalmon túl a duzzanat is: akár a fülünk, akár az arcunk fájhat, feldagadhat ilyenkor. A fogíny gyulladása és duzzanata is legtöbbször velejárója a bölcsességfog gyulladásának, mégpedig akár lényegesen nagyobb területen, mint a bölcsességfog zónája.
A tünetek oka, hogy nagy mennyiségû baktérium halmozódik fel a bölcsességfog körüli szövetekben. Ilyenkor el kell távolítani a fertõzést, s legtöbbször sajos elkerülhetetlen a bölcsességfog húzás, eltávolítás.

2. Fáj, amikor rágunk

Elõfordulhat, hogy rágáskor, az állkapcsunk mozgatásakor is fájdalmat érzünk. Még az is lehetséges, hogy nem is tudjuk rendesen kinyitni a szánkat.
Ez a tünet is nagyon erõs gyulladást jelez, amelyet semmiképp sem szabad elhanyagolni. A folyamat akár szájzárhoz (a száj kinyitásának képtelenségéhez) is vezethet!

3. Megduzzadt, fájdalmas nyirokcsomók

Ha a bölcsességfog begyullad, a gyulladásos góc akár az egész szervezetre is hatást gyakorolhat. Ilyenkor, mint más gyulladásos folyamat esetén is, a nyirokcsomók megduzzadnak, fájdalmassá válnak. A nyirokcsomók duzzanatának, éppen, mivel általános reakció a gyulladásokra, számos oka lehet, így ez a jel inkább arra alkalmas, hogy megerõsítse a gyanúnkat.

Miért nõ rosszul a bölcsességfog?

Hogy mi ezeknek a tüneteknek az eredete? A kulcs gyakran a bölcsességfog szabálytalan növekedésében rejlik. Ez a bölcsességfog esetében lényegesen gyakrabban fordul elõ, mint a többi fognál.
Az emberiség fejlõdése során az állkapocs mérete csökkent, így ma kevesebb fog fér el benne, mint ami genetikailag kódolt. Utolsó õrlõfogaink, azaz a bölcsességfogak számára gyakran már nincs is hely, ezért csak rossz irányba tudnak nõni vagy képtelenek elõtörni, s az íny alatt maradva növekedés közben nyomást gyakorolnak arra, ami az útjukban áll, legyen az az állcsont, vagy a szomszédos, már kinõtt fogunk.

Mi történik, ha fogorvoshoz fordulunk a bölcsességfog gyulladása miatt?

A fogorvos diagnosztikai eszközök segítségével felállítja a diagnózist és kezelési tervet készít. Ebben alapvetõ szerepet játszik a bölcsességfog helyzete, amely a röntgenfelvételen pontosan látszik, a gyulladás foka, amelyet lehetséges, hogy elõzetesen csillapítani kell és sok egyéb tényezõ.
A fogorvosok leggyakrabban azt javasolják, hogy ha már problémák jelentkeztek vele, húzzuk ki a bölcsességfogat, mert szabálytalan növekedése miatt ismétlõdõ problémák forrása lehet. A mi számunkra emellett az a döntés lesz a legfontosabb, hogy szükség van-e szájsebészeti beavatkozásra a bölcsességfog eltávolításához vagy nem.

Nézd meg aktuális akcióinkat!