Fog implantátum és a fogápolás

fog beültetés

A fog implantátumok tartósságuknak és természetes kinézetüknek köszönhetõen olyanok, mintha saját fogaink lennének. Ám a megfelelõ szájhigiénia implantátum viselésekor sokkal nagyobb jelentõséggel bír, mint azelõtt. Az alábbiakban kitérünk minden olyan módszerre, amely szavatolja, hogy a beültetett implantátum sokáig tartós és esztétikus fogpótlási megoldást nyújtson.

Fog implantátum

Bár a fog implantátumra helyezett korona mesterséges anyag, az íny és az állkapocs csontszerkezete ugyanúgy élõ szövet, mint beültetés elõtt. Ezek a fog implantátum szilárd rögzítéséért felelnek, így megbetegedésük komoly következményekkel járhat. Az implantátumok körül ugyanis már nincsenek jelen azok az élõ fogat körülvevõ szalagok, amelyek azt a helyén tartják. Ezt a különleges kötõszövetet gazdag érhálózat szövi át, ami az implantátum körüli szövetekben már nem található meg, a szegényebb vérellátás miatt pedig az íny és az állkapocs csont is fogékonyabb mindenféle megbetegedésre. Ez fájdalommal, rossz közérzettel, súlyos esetben pedig akár csontvesztéssel is járhat.

Segítség a fogorvostól

Ezért különösen fontos fog implantátum viselésekor a rendszeres fogkõ eltávolítás. A fogkõben megbúvó baktériumok fõleg a fog implantátum nyakánál okoznak problémát, amely akár a pótlás elvesztéséhez is vezethet. A fogorvos ezt a szilárd réteget vizet permetezõ ultrahang eszközzel alaposan képes eltávolítani. A folyamat során használt eszközök jórészt mûgyantából vagy mûanyagból készülnek, így nem tesznek kárt az implantátum érzékeny felületében.

Fog implantátum és a fogápolás

A fog implantátum ápolása otthon

A fogorvosnál tett rendszeres látogatás azonban csak az ápolási folyamat egyik része. A páciens feladata, hogy a megszokottnál sokkal alaposabb otthoni ápolással kezelje a fog implantátumot. A napi kétszeri fogmosás mellett fogköztisztító kefe és fogselyem használata is javasolt. Ezzel a fog implantátum nyakáról és a fogközökbõl is eltávolítható a fogkõ és az ételmaradék, amelyben rengeteg baktérium telepszik meg, komoly fertõzéseket elõidézve.
Két fogmosás között szájzuhany használatával szabadulhatunk meg az étkezés során bekerült ételmaradványoktól. Ezek, ha sokáig a szájban maradnak, a baktériumok elszaporodása révén gyulladást okozhatnak. A fogmosást javasolt mindig antibakteriális szájvízzel zárni, amely minden káros baktériumot elpusztít, így a gyulladás megelõzésén kívül friss leheletet is biztosít.
Végül, de nem utolsósorban fontos, hogy a használt fogkrém ne karcolja a fog implantátum koronáját. Nem javasolt nátrium-fluorid vagy szóda-bikarbóna tartalmú, folteltávolító vagy dohányosok számára kifejlesztett fogkrém használata, hiszen ezek károsíthatják a korona felületét. Ezen egyszerû szájápolási rutin betartásával biztosíthatjuk, hogy az implantátum életünk végéig betöltse szerepét és megõrizze szépségét.