Fogkõ okozta betegségek

Tévedünk, ha azt gondoljuk, hogy a fogkõ legrosszabb tulajdonsága az, hogy csúnya. Az esztétikai problémán kívül számos más fogágybetegség kialakulásának is elõzménye, ráadásul kihatással lehet a szervezetünk mûködésére is. Cikkünkbõl kiderül, miért fontos, hogy eltávolíttassuk a fogkövet.

Fogkõ eltávolítása
Fogkõ

Mi is a fogkõ?

A fogkõ kialakulásának legelsõ lépcsõfoga a dentális plakk, azaz a foglepedék lerakódása, amely 70 százalékban baktériumból áll. Ezek a baktériumok önmagukban nem okoznak problémát, azonban ha nem tisztítjuk rendszeresen és megfelelõen a fogunkat, akkor a plakk megkeményedik. Elõször nem nagy mennyiség, csak egy kis réteg meszesedik el, majd az arra rakódó új lepedék egy kis része megint átalakul, és így lesz egyre vastagabb a fogkõ.

A plakk megkeményedéséig nem kell heteket, hónapokat várni, elég csupán 2-3 fogmosás nélkül töltött nap. A lerakódott fogkõ sárgás-barnás foltokat, csíkokat hagy a fogakon, ami valóban nem szép látvány, ezen kívül viszont rendkívül káros is.

Milyen betegségeket okoz a fogkõ?

A gondozatlan, barnás fogak látványán kívül a szájszag is felerõsödik, ezek azonban a legkisebb problémák, amelyeket a fogkõ okoz. A fogkõlerakódást a legtöbb esetben ínygyulladás követi, melynek következtében az megduzzad, vörössé válik, fogmosáskor pedig vérzik.

Ha folyamatos fogínygyulladás áll fenn, akkor egy idõ után ínysorvadás alakul ki, aminek következtében az íny visszahúzódik, elvékonyodik. Az ínysorvadás legnagyobb veszélye abban rejlik, hogy a gyulladás rámegy az állkapocscsontokra is, amitõl a fogak mozogni kezdenek, érzékenyek lesznek a hidegre és a melegre, komolyabb esetben pedig ki is hullhatnak.

A zománc és a lepedék közt biokémiai folyamatok zajlanak, melyeknek egyensúlya felborul, és szénhidrát fogyasztásakor savat termelnek. Ez hamar a zománcban lévõ ásványi anyagok oldódásához, fogszuvasodáshoz vezet.

Ráadásul, ha nagyon elhanyagoljuk, a fogágybetegségeken kívül a szervezet más részeit is képes megbetegíteni. Ha fogmosáskor vérzik az ínyünk, akkor a seben át a véráramba jutnak a szájban lévõ baktériumok, amik így a vérlemezkékhez tapadnak. Emiatt a vér megalvad, és vérrögök alakulnak ki.

Az új-zélandi Otago Dunedin Egyetem kutatócsoportjának kutatásából kiderül, hogy a szájból az érrendszerbe bekerülõ baktériumok krónikus fertõzéseket is okozhatnak, ami érelmeszesedéshez vezet. A kutatók arra is rájöttek, hogy a szájüregi gyulladás hatékony kezelése, például a fogkõ eltávolításával, javítja az artériák funkcióját.