Fogkorona felhelyezése, levétele és cseréje

fogkorona csere

A genetika, rossz szokások és a nem megfelelõ szájhigiénia miatt fogsorunkon szuvasodás és ínybetegségek jelentkezhetnek. Sokszor a károsodás olyan mértékû, hogy töméssel, inlay vagy foghéj alkalmazásával már nem elfedhetõ. Ilyen esetekre jelent megoldást a fogkorona alkalmazása. Megfelelõ elõkészítéssel egy fogkorona hosszú ideig betöltheti funkcióját. Ám idõvel a száj változik, ezért az egykor jól illeszkedõ pótlások már nem passzolnak tökéletesen. Ez gondot okozhat az étkezésben és a beszédben, a pótlás és az íny között megjelenõ hézag pedig komoly ínybetegségeket, rossz leheletet és fogérzékenységet okozhat. Így a tökéletes illeszkedés érdekében javasolt idõrõl idõre minden fix és kivehetõ pótlást, így a fogkoronát is cserélni.

Fogkorona felhelyezése, levétele és cseréje

A fogkorona felhelyezésének folyamata

Ha fogkorona felhelyezése mellett döntünk, a fogorvos elõször csiszolással elõkészíti a fogat. Ezután lenyomatot készít, amely alapján a fogtechnikus elkészítheti a személyre szabott koronát. A korona színét is nagy körültekintéssel választják ki, hogy illeszkedjen a többi fog árnyalatához. Majd a végleges pótlás elkészültéig egy ideiglenes koronát kap a páciens. Végül a fogorvos felhelyezi, és egy speciális ragasztóval rögzíti a végleges koronát, amelynek színét és illeszkedését is alaposan ellenõrzi. A fogkorona anyaga legtöbbször kerámia, fémkerámia vagy cirkónium.

Élet az új fogkoronával

A fogkorona felhelyezése után általában könnyen megszokható, és semmilyen problémát nem okoz. Néhány esetben azonban figyelmet kell fordítani a jelentkezõ tünetekre. Az elõkészítés során ugyanis a fogorvos eltávolítja a fogzománc egy részét, ezáltal szabaddá válnak a fog belsejébe vezetõ dentin csatornák. Így fogérzékenység léphet fel, amely speciális fogkrém használatával általában gyorsan megszûnik. A fogkorona felhelyezése utáni fájdalmat okozhatja enyhe foggyulladás, amely gyulladáscsökkentõ gyógyszer szedésével, de gyakran magától is megszûnik. Ha a gyulladás miatt a fog elhal, gyökérkezelés szükséges, amely a korona eltávolítása nélkül, azt átfúrva is elvégezhetõ.

Fogkorona levétele és cseréje – Mikor van rá szükség?

Idõvel a száj anatómiája megváltozik, így a sok évvel azelõtti állapotra készített pótlások már nem illeszkednek tökéletesen; mozognak, és feltörhetik az ínyt. Ezen kívül a nem jól illeszkedõ pótlások a koronához elõkészített fognyakat is szabaddá tehetik, ami így érzékennyé válik. Ezért érdemes rendszeres idõközönként ellenõriztetni fogkoronánkat, és újat készíttetni, ha szükséges.
Alapos elõkészítés után felhelyezve egy fogkorona hosszú idõn át betöltheti funkcióját. Ha Ön is szeretné megfontolni ezt az opciót, forduljon a Forest & Ray Dental fogorvosaihoz, akik teljes körû tanácsadással és kezeléssel várják pácienseinket.