Milyen problémákat okozhat a bölcsességfog?

bölcsességfog probléma kezelés Budapest

A bölcsességfog õseinknek segített kemény élelmiszerek, például gabonafélék elrágásában. Étkezésünk megváltozásával azonban már nincs szükség ezekre az erõs õrlõfogakra. Ezáltal az emberi állkapocs mérete is lecsökkent, így pedig már nem, vagy alig marad hely a bölcsességfogak számára. Ennek eredménye sokszor fájdalmas, impaktált vagy csak részlegesen elõtörõ bölcsességfog, ami számos probléma okozója lehet.

bölcsességfog
Milyen problémákat okozhat a bölcsességfog?

A bölcsességfog által okozott problémák

Az impaktált bölcsességfog gyakran okoz állkapocs-cisztát. Ezek gyakran utat találnak a szájüreg felé, ahol szövõdményként gyulladást vagy akár az állkapocs csontvesztését is okozhatják. Az impaktált bölcsességfog irritálhatja az állkapocsban futó idegeket is. Ez nagy fájdalommal jár a beteg számára, aminek eredete csak hosszas vizsgálatok során kideríthetõ.
A részlegesen elõtörõ bölcsességfog egy része az állkapocsban marad, míg másik fele sikeresen áttöri a fogínyt. Ez is az állkapocscsont méretének csökkenésével magyarázható: a fog megpróbál elõbújni, de hely hiányában félúton megakad. Az eredmény leggyakrabban pericoronitis, vagyis a bölcsességfogat fedõ szövet gyulladása. Ennek oka az, hogy a részlegesen elõtörõ fog tisztítása nehézkes, ezért ételmaradék szorul az íny alá. Ez pedig a baktériumok melegágya, ami akár a környezõ fogakban is gyulladást és fogszuvasodást idéz elõ. A fájdalmas, potenciális gócpont a szuvasodás és az erjedõ ételdarabkák miatt büdös lehelet eredményez.
Ha a bölcsességfog teljesen elõtör az íny alól, a fogíven lévõ helyhiány miatt gyakran a középvonal felé nyomja a többi fogat. Így tisztításuk bonyolulttá válik, valamint esztétikai és fogszabályozási problémák is felmerülhetnek. Ez fogszuvasodást, gyulladást, vagy akár a fogak elvesztését is eredményezheti.

Bölcsességfog-mûtét – Megelõzéssel az egészséges fogsorért

A részlegesen elõtört és impaktált bölcsességfog nagy valószínûséggel problémát okoz a késõbbiekben, így a komolyabb komplikációk elkerülése érdekében eltávolításuk javasolt. A már elõtört bölcsességfog kivésése fogszabályozás elõtt indokolt, a megfelelõ eredmény elérése és megtartása érdekében.
A bölcsességfogak tehát egész sor problémát okozhatnak, amit kihúzásukkal megelõzhetünk. Foglaljon idõpontot a Forest & Ray Dental Budapest belvárosában található rendelõjébe, ahol fogorvosi kezelések egész sorával, így bölcsességfog-mûtéttel is szolgálunk pácienseink számára.