Minden a fogcisztáról

Fogfájás fogászat budapest FR Dental Fogorvos

A ciszta egy folyadékkal teli tok, amelybõl a folyadék nem tud elfolyni, ezért folyamatosan növekedik. Ez a test bármely részén kialakulhat, így állcsonti, fogászati ciszta is létezik. Az állcsonti cisztáknak két típusa van: az egyik az odontogén, amely a fogszövetben képzõdik, a másik a nem odontogén, amely pedig a környezõ szövetekbõl ered. Cikkünkben a fogciszta kialakulásának okairól, a tüneteirõl és a kezelési lehetõségekrõl írunk.

Fájdalom
Ne várja meg, hogy fájdalmat okozzon! Látogasson el fogorvosához!

A fogciszta kialakulásának okai

Kialakulása különbözõ okokra is visszavezethetõ.

• Begyulladt foggyökér: a környezõ szövetekben okoz cisztát, azzal, hogy folyamatosan nyomja a vékony idegpályákat.
  • A fogíny sérülése: ebben az esetben könnyebben kerülnek bele baktériumok, amik gennyel teli cisztát hoznak létre.

A fogciszta tünetei

A fogciszta kialakulása után sokáig tünetmentes maradhat, ezért általában nem is szokták észrevenni, amíg nem okoz kellemetlenségeket.

Az elsõ tünet a területen érzett enyhe, tartós nyomás, ha viszont már a ciszta nagyra nõtt, akkor elkezdi nyomni a foggyökeret, az érzékeny idegpályákat és a környezõ szöveteket is, ezzel erõs fájdalmat okozva. Ilyenkor már láthatóvá is válik a duzzanat.

A gennyes fogciszta a foggyökér gyulladását is okozhatja, ha pedig nem kezelik, akkor a fogak összetorlódnak, rosszabb esetben a mellette lévõ fogak ki is hullhatnak.

A ciszták diagnosztizálásának legegyszerûbb és leggyorsabb módja a fogászati röntgen. A felvételen azonnal láthatóvá válik a ciszta elhelyezkedése, fogorvosa így javaslatot tehet a ciszta eltávolításának legideálisabb módjára.

Fogorvosnál
A ciszta kezelése

A fogciszta kezelése

Cisztektómia

A teljes ciszta mûtéti eltávolítása. Ilyenkor a ciszta tokja melletti csont egy részét is eltávolítják, ezzel megakadályozva a ciszta újbóli kialakulását. Ez az eljárás a legbiztosabb és legtartósabb módja a ciszta eltávolításának, azonban nem mindig alkalmazható.

Cisztosztómia

Amikor a ciszta üregét a szájüreg melléküregévé alakítják. Ezt az eljárást olyan esetekben használják, amikor bizonyos okok miatt nem lehet a cisztektómiát. Például, ha a ciszta olyan foggyökérnél található, amelyet mindenképp meg kell menteni. Ilyenkor megnyitják a cisztát, hogy ki tudjon belõle folyni a folyadék és a genny. Kitisztítják a sebet, viszont csak akkor zárják le, amikor az állcsont begyógyul, és új csontszövet keletkezik.

Gyökércsúcs-rezekció

A foggyökerek csúcsának amputálása, amely mûtétnek során a cisztát is eltávolítják.

A nem fogeredetû szájüregi cisztákat szintén mûtéttel távolítják el: vagy kivágják a cisztát az állcsontból, vagy csak megnyitják, hogy kifolyhasson belõle a folyadék.

Vannak azonban olyan esetek, amikor nem lehet megmenteni a fogat. A fog alatti ciszta eltávolítása például gyakran az érintett fog eltávolítását is jelenti.