Minden a fogcisztáról

Fogfájás fogászat budapest FR Dental Fogorvos

A ciszta egy folyadékkal teli tok, amelybõl a folyadék nem tud elfolyni, ezért folyamatosan növekedik. Ez a test bármely részén kialakulhat, így állcsonti, fogászati ciszta is létezik. Az állcsonti cisztáknak két típusa van: az egyik az odontogén, amely a fogszövetben képzõdik, a másik a nem odontogén, amely pedig a környezõ szövetekbõl ered. Cikkünkben a fogciszta kialakulásának okairól, a tüneteirõl és a kezelési lehetõségekrõl írunk.

Fájdalom
Ne várja meg, hogy fájdalmat okozzon! Látogasson el fogorvosához!

A fogciszta kialakulásának okai

Kialakulása különbözõ okokra is visszavezethetõ.

• Begyulladt foggyökér: a környezõ szövetekben okoz cisztát, azzal, hogy folyamatosan nyomja a vékony idegpályákat.
  • A fogíny sérülése: ebben az esetben könnyebben kerülnek bele baktériumok, amik gennyel teli cisztát hoznak létre.

A fogciszta tünetei

A fogciszta kialakulása után sokáig tünetmentes maradhat, ezért általában nem is szokták észrevenni, amíg nem okoz kellemetlenségeket.

Az elsõ tünet a területen érzett enyhe, tartós nyomás, ha viszont már a ciszta nagyra nõtt, akkor elkezdi nyomni a foggyökeret, az érzékeny idegpályákat és a környezõ szöveteket is, ezzel erõs fájdalmat okozva. Ilyenkor már láthatóvá is válik a duzzanat.

A gennyes fogciszta a foggyökér gyulladását is okozhatja, ha pedig nem kezelik, akkor a fogak összetorlódnak, rosszabb esetben a mellette lévõ fogak ki is hullhatnak.

A ciszták diagnosztizálásának legegyszerûbb és leggyorsabb módja a fogászati röntgen. A felvételen azonnal láthatóvá válik a ciszta elhelyezkedése, fogorvosa így javaslatot tehet a ciszta eltávolításának legideálisabb módjára.

Fogorvosnál
A ciszta kezelése

A fogciszta kezelése

Cisztektómia

A teljes ciszta mûtéti eltávolítása. Ilyenkor a ciszta tokja melletti csont egy részét is eltávolítják, ezzel megakadályozva a ciszta újbóli kialakulását. Ez az eljárás a legbiztosabb és legtartósabb módja a ciszta eltávolításának, azonban nem mindig alkalmazható.

Cisztosztómia

Amikor a ciszta üregét a szájüreg melléküregévé alakítják. Ezt az eljárást olyan esetekben használják, amikor bizonyos okok miatt nem lehet a cisztektómiát. Például, ha a ciszta olyan foggyökérnél található, amelyet mindenképp meg kell menteni. Ilyenkor megnyitják a cisztát, hogy ki tudjon belõle folyni a folyadék és a genny. Kitisztítják a sebet, viszont csak akkor zárják le, amikor az állcsont begyógyul, és új csontszövet keletkezik.

Gyökércsúcs-rezekció

A foggyökerek csúcsának amputálása, amely mûtétnek során a cisztát is eltávolítják.

A nem fogeredetû szájüregi cisztákat szintén mûtéttel távolítják el: vagy kivágják a cisztát az állcsontból, vagy csak megnyitják, hogy kifolyhasson belõle a folyadék.

Vannak azonban olyan esetek, amikor nem lehet megmenteni a fogat. A fog alatti ciszta eltávolítása például gyakran az érintett fog eltávolítását is jelenti.

Kérjen időpontot
még ma!

A Forest&Ray fogászat 13. kerületi rendelőjében prémium minőségű alapanyagokkal és modern eszközökkel dolgozunk. Fogorvosaink szakértelme pedig arra is garancia, hogy bármilyen fogászati panasszal is érkezzen hozzánk, kíméletesen és tartósan orvosolhassuk.

Kérjen időpontot egyszerűen online, munkatársunk pedig hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot!